Hallucinaties

Meestal is hij redelijk gelukkig in zijn kamer met uitkijk op de populieren. Maar de hallucinaties worden frekwenter. Ze brengen angst en verwarring.

Ze gaven mij boterhammen en ik had geen geld bij om te betalen. ’s Morgens stonden ze weer aan de deur. Ze kwamen om hun geld. Wat moet ik ze vertellen? Ik kan ze niet betalen.

We hebben het in grote letters opgeschreven: Alles is gratis. Je moet niks betalen. Je hebt geen geld nodig.

Op maandag slaan de stoppen door. Op advies van de huisdokter wordt hij tijdelijk overgebracht naar het ziekenhuis, waar zijn medicatie zal bijgesteld worden om de hallucinaties tegen te gaan. Het transport verloopt moeilijk, want hij verzet zich hevig.

Als we hem eindelijk kunnen zien in de spoedafdeling, proberen twee stagiaire-dokters hem rustig te houden. Hij blijft de infuus uit zijn arm trekken, er ligt bloed op de vloer en de inhoud van de infuus druppelt verder in het beddengoed.

Hij denkt dat hij hier is omdat hij gestraft wordt en hij weet niet waarom. Hij is verontwaardigd en vernederd. Als hij ons ziet begint hij hartverscheurend te huilen.

Ze hebben me onschuldig beticht. Ik heb niets gestolen. Ze hebben me vastgebonden met riemen alsof ik een bandiet ben. Ik heb toch niets misdaan?

Het is druk op de spoedafdeling. De hulp beperkt zich tot het zuiver lichamelijke. Troost en geruststelling, daar is geen tijd voor. Drie uur lang ligt hij daar te wachten,  met een natte luier. Moeder wil hem zelf verschonen, maar waar liggen de luiers? Ik krijg uiteindelijk een verpleger te pakken.

Eenmaal verschoond, is hij rustiger en hij lacht weer. Wat zijn we blij dat we elkaar hebben. Ik ben zo gelukkig dat jullie er zijn. 

Het zijn een paar moeilijke weken. Het is niet duidelijk waar hij naartoe moet en erg lang kan hij hier niet blijven.

Na enkele dagen worden de hallucinaties vriendelijker. Hij kijkt uit het raam — die grote televisie — en ziet dansende meisjes, een man in een punthoed, een witte auto. Wij kunnen door dat raam alleen  een saaie koer vol bouwmateriaal zien.

Zijn rust schijnt terug te keren, beamen de dokters. Straks mag hij weer naar zijn populieren.

Dit bericht werd geplaatst in Dementie en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Hallucinaties

  1. knutselsmurf zegt:

    Ik verheug me niet op het oud worden 😦

    • muizenoren zegt:

      Het einde is inderdaad geen pretje. Ik ben leven en dood anders gaan bekijken sinds ik vier keer per week in een verzorgingstehuis kom. Soms denk ik dat dat Herman Brood de betere keuze gemaakt heeft, maar de dag daarna kan dat weer anders zijn. En er wordt nog wel af en toe gelachen.

  2. Dick Stolk zegt:

    Prachtig geschreven!! Tja we weten niet hoe ons persoonlijke boek afloopt! Ik zeg: “gewoon door blijven lezen en probeer elke dag wat te leren”.
    Die optie van Herman vind ik een mindere, het paste hem wel, zou het toch onhandig vinden als er regelmatig mensen van het dak vallen en ik loop er onder…

  3. EJW zegt:

    Mooi geschreven. Op deze manier wil ik niet oud worden. De pil van Drion moet maar weer op de agenda komen. We hebben nu geen christenen meer in de regering

    • muizenoren zegt:

      Het eigenaardige is, bij de dementerende mensen die ik ken heb ik nog geen stervenswens gehoord. Eerder een angst om jong (!) te sterven. Uiteindelijk zijn mensen toch erg gehecht aan het leven.

  4. fluwijn zegt:

    Ik krijg koude rillingen als ik dit lees. We kunnen ons amper voorstellen hoe het moet zijn wanneer men verloren loopt in zichzelf.

    • muizenoren zegt:

      Het is erg akelig. Maar er zijn nog mooie momenten. Ik denk dat de mens die sowieso meestal positief ingesteld was ook in dit soort omstandigheden nog plezier kan vinden. Mijn vader kan nog enorm genieten van de vogels en de bomen buiten en van ons bezoek. Het is gelukkig niet de hele dag en nacht kommer en kwel.

Geef een reactie

