Hoogtevrees

Ik ben niet bang van vliegen.  Goed, een heel klein beetje dan. Ik zal er niet voor thuis blijven, maar ik ben altijd blij als ik weer op de grond sta.

Anita, die was pas bang van vliegen. Heel lang geleden heb ik twee transatlantische en drie binnenlandse vluchten in de US met haar gemaakt. Bij het landen en opstijgen sloot ze haar ogen en hield ze haar adem in, ze klampte haar stoel zo hard vast dat haar vingers wit zagen.

Dat was erg moedig. Ondanks haar angst vloog ze toch maar, vijf vluchten, helemaal boven Amerika.

Alles went natuurlijk. Ik kijk al lang niet meer naar buiten of er geen rookpluim uit één van de motoren komt. Ik denk niet meer aan de gevolgen van de  zwaartekracht op zware metalen voorwerpen.

Dat stadium ben ik al lang voorbij, sinds ik jaren geleden het boekje Flying without Fear van piloot Keith Godfrey gelezen heb. Dat ga ik Anita aanraden als ik haar nog eens zie. Vooral het hoofdstuk over turbulentie is erg goed. Can the plane take it? Easily.

De vraag of er iets geserveerd zal worden aan boord houdt mij wel nog bezig. Onze nationale trots, SN Airlines — die ik achter hun rug koppig Sabena blijf noemen — geeft niks meer gratis aan het gewone volk in economy.  Jammer is dat. Een vliegtuigmaaltijd, al was het maar een broodje met kaas en koffie met een speculoosje, was een prettige afleiding.

Intussen lijkt het doodnormaal om tien kilometer hoog in de lucht te hangen. Niemand applaudisseert nog zoals men vroeger deed op het moment dat het landingsgestel de grond raakt na een reis door vijftig graden onder nul. Niemand denkt aan de luchtverkeersleiders zonder wiens stalen zenuwen de statistieken er een stuk slechter zouden uitzien.

Het is helemaal niet doodnormaal, het is een wonder. In mijn hoofd applaudisseer ik nog altijd, want ik blijf het ongelofelijk vinden.

Dit bericht werd geplaatst in De wonderlijke wereld en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

21 reacties op Hoogtevrees

  1. knutselsmurf zegt:

    De overtreffende trap van vliegen is parachute-springen. De landing is niet zo erg, gewoon 2 meter boven de grond remmen en je voelt niks. Opstijgen is ook niet zo’n punt : naar de deur rennen, op tijd bukken en meteen op de grond gaan zitten, met je rug tegen je voorganger. Maar om op 2-4 Eiffeltoren-hoog uit de deur van een trein te springen is toch wat anders.

  2. appelig zegt:

    Dat boek zal ik eens aan mijn vriend geven, hij durft ook niet te vliegen (ik doe het liever niet) en gaat ook gewoon niet.

  3. Nanda zegt:

    Ik ook hoor. Ik vind het nog steeds indrukwekkend hoe zo’n zwaar gevaarte de lucht in gaat…

  4. EJW zegt:

    Heb een paar keer gevlogen maar liever niet. Een spreekwoord luidt: ”Als God gewild had dat we zouden vliegen dan had hij ons vleugels gegeven.” Dat vind ik onzin. Als dat zo is zou je ook kunnen zeggen: ”Als God gewild had dat we zouden rijden had hij ons wielen gegeven.”

  5. Déesse zegt:

    Als piloot in spe kan ik enkel maar beamen dat vliegen geweldig is!

  6. jokezelf zegt:

    Ik vind het ook nog steeds een fantastisch fenomeen; een grote bus met vleugels en 400 of zelfs 500 pasagiers erin en hij blijft nog in de lucht ook. En niet zomaar eventjes. Nee, soms wel 11 uur achter elkaar!! Ik vind het wonderbaarlijk!

  7. assyke zegt:

    ik heb grote bewondering voor je vriendin,
    dat ze ondanks alles toch zulke reizen heeft gemaakt,
    maar toch denk ik dat het met haar vliegangst wel meevalt,
    een echte fobie laat zich namelijk niet in de luren leggen:)

  8. Aad Verbaast zegt:

    Een Amerikaanse piloot die zijn praatje hield na de landing en zei: “take care, the safest part of your trip is now over!”

  9. endimi zegt:

    Er wordt nog geapplaudisseerd hoor, maar je moet op de juiste vluchten zitten, onlangs nog veel applaus na de landing van een vlucht Boekarest-Bergen 😉

  10. fluwijn zegt:

    Als er iets ergs gebeurt, dan kan je er niet uit. Dan zit je als een rat in de val. Dan ben je een vogel voor de kat. Maar voor het overige is zo’n vliegtuig een wonderbaarlijk ding.
    Groetjes !

Geef een reactie

