Gemene grote mensen

Het was een YouTube filmpje met een fragment van een sportwedstrijd ergens in de States. Vraag me niet welke sport, ik ken daar niks van.

Aan het eind van de wedstrijd gooit een speler wat spullen in het publiek, als aandenken. Een jongetje vangt een sportschoen op. Naast hem staat een volwassen vrouw. Ze pakt de schoen en trekt net zo lang tot het kind beteuterd loslaat.

Er klinkt  veel afkeuring in de commentaren op het filmpje. Terecht. Dat mens moest zich schamen.

Het filmpje trekt bij mij een oude wonde open.

Ik was een jaar of negen, denk ik, en Johan Stollz was werelberoemd in Vlaanderen met een liedje over verlof in Hongarije in een dorp zonder hotel en de mooie ogen van Natasha, kind van ’t Magyarenland. Het was een meeslepend liedje op de piano. Stollz zelf droeg een donkere bril, een beetje Roy Orbison-achtig, en hij zong als Aznavour.

Hij zou in onze supermarkt foto’s van zichzelf komen signeren, ter promotie van de supermarkt, Samo Chips en zichzelf. Daar wou ik wel bij zijn.

Ik stond geduldig in de rij aan te schuiven om mijn foto van de Grote Zanger te krijgen. Het was een mooie zwartwit foto. Als ik me niet vergis stond hij er op met een pakje chips in zijn handen. Ik was blij als een kind — wat logisch was, want ik was een kind.

Toen ik de winkel uitliep kwam een brutale dikke vrouw op me af, trok de foto uit mijn handen en gaf hem aan de snotneus die naast haar liep. Zij had wel wat beters te doen dan aan te schuiven. Ik heb nog verontwaardigd gepiept en geroepen, maar het hielp niet, en niemand in de winkel trok er zich wat van aan.

Ik zal wel een erg beschermde jeugd gehad hebben, maar ik was daar niet goed van.

Een paar maand later organiseerden de supermarkt en Samo Chips een bezoek van Rita Deneve, toen wereldberoemd in Vlaanderen met een vrolijk liedje over haar allereerste keer.  Deze keer had ik ook nog zelf een fototoestel meegenomen. Daarmee heb ik alvast een foto van Rita genomen toen ze even niet keek, ingeval iemand mijn gesigneerde foto weer zou afpakken. Gelukkig ging het deze keer goed.

Ik heb de foto van Rita met haar pakje chips aangenomen, heb hem onder mijn trui gestoken en ben met gekruiste armen snel de winkel uitgelopen.

Mij hebben ze geen twee keer liggen.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

15 reacties op Gemene grote mensen

  1. benjamín zegt:

    Als ik destijds in die winkel geweest was en zag hoe men je van je foto beroofde, zou ik me daar ongetwijfeld mee bemoeid hebben. Het is zo dat ik me meestal met mijn eigen zaken bemoei, maar soms ook niet.

  2. dickblogt zegt:

    Wat zou er van die snotneus geworden zijn…?

    • muizenoren zegt:

      Grappig dat je dat vraagt, toen ik dit opschreef moest ik daar ook aan denken. Wat een voorbeeld voor je kinderen: als je iets wil hebben, pak je het gewoon van iemand af. Of: hoe kweek je een crimineel?

  3. Nanda zegt:

    Inderdaad een lullige actie. Van mij krijg je met terugwerkende kracht nog een knuffel als troost voor toen 😉

  4. Dick Stolk zegt:

    Briljant verhaal weer…. dank gewoon weer een gratis glimlach op mijn gezicht…

  5. appelig zegt:

    Inderdaad gemeen zeg!

  6. Chantal Vanhee zegt:

    Brengt herinneringen terug…Rita Deneve is een achternicht van ons mama, en toen ik kind was vroeg ik haar een handtekening op één of ander familiefeest…nooit gekregen! Sindsdien vond ik haar een trut :-), vind ik nog steeds trouwens!

  7. Je hebt toch brutale mensen, ik zou er elke keer weer van schrikken; Leuk verhaal.

  8. cornutus zegt:

    Kun je niet meer achter de naam van dat mens (dat mens is een Nederlands scheldwoord voor vrouw) of van dat jong van haar komen? Aan het aantal reacties te zien kun je genoeg mensen op de been brengen om die foto terug te halen. Dan gaan we met zijn allen daar naartoe, wij pakken hen beet en jij begint te schelden! Lijkt je dat wat?

    Vreselijk verhaal overigens. Maar wel een mooie anekdote voor later. Daar ben ik wel een beetje blij om 😉

Geef een reactie

