Help, alles is nieuw.

Na zeventien jaar heb ik mijn autootje moeten inwisselen voor een nog kleiner modern model. Dat was erg moeilijk. Ik ben geen held met auto’s en ik rijd alleen wat ik gewend ben. Vroeger huurde ik wel eens een autootje op reis, in Engeland en Ierland, met het stuur aan de verkeerde kant, en dat ging toen prima. Na zeventien jaar met hetzelfde vehikel — dat eigenlijk hoofdzakelijk naar het station en naar de supermarkt reed — is het heel wat anders. Vroeger reed ik met een robuust, onopvallend werkpaardje. Nu rijd ik een accessoire met een – in mijn verbeelding erg gevoelige – computer erin, die waarschijnlijk wel eens een foutmelding zal geven die ik niet snap en waardoor ik dan zal panikeren. Het is wennen.

Met dat nieuwe wagentje rijd ik naar de supermarkt. Die is sinds vorige week helemaal vernieuwd. Niet het halfjaarlijkse verplaatsen van het assortiment om de klanten te verwarren, maar een radikale verandering waar de winkel een week voor moest gesloten worden. Waar de groenten lagen, ligt nu de boona kip. De biowijn staat tussen de andere flessen in plaats van in een apart rekje. Het duurt lang eer ik de belangrijkste dingen teruggevonden heb. Het is wennen.

In de stad wordt alles omgegooid. Ze hebben nog maar pas een nieuwe brug gelegd en een deel van de stad heraangelegd, nu is een andere brug dicht en worden andere straten opengegooid. Straten waar ik vroeger zonder na te denken inreed, hebben nu eenrichtingsverkeer. Bovendien staat er overal file. Het is wennen.

De oude osteopaat, waar ik al meer dan twintig jaar kwam, werkt niet meer. De nieuwe osteopaat heeft géén rustige praktijk met klassieke muziek zoals de vorige en hij gaat een stuk hardhandiger te keer. Het is wennen. Na twee bezoekjes vertelt hij mij dat hij gaat verhuizen.

Zo kan ik nog even doorgaan. Vertrouwde winkels en restaurantjes sluiten na vele jaren opeens hun deuren. Mensen gaan  weg of gaan dood. Kleine dingen veranderen, grote dingen veranderen. Niks is voor eeuwig, zei de boeddha, maar de laatste paar jaar gaat het erg snel.

Dus verander ik maar mee.

Na vijfentwintig jaar in loondienst ben ik als zelfstandige begonnen. Niet meer opstaan om kwart na zes, maar soms wel om zeven uur al achter de computer, ongewassen en nog voor het ontbijt. Niet meer in de trein iedere dag. Niet meer in een open ruimte met een stuk of vijftig anderen, maar alleen ik en iTunes. Ik heb nu een nieuwe bankrekening en een boekhouder. Ik moet contacten leggen, facturen maken, mezelf bijscholen in zaken waar ik niks van afweet, allerlei dingen regelen die vroeger voor mij geregeld werden en hopen dat er geld binnenkomt.

Het is wennen.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes, Werk en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

18 reacties op Help, alles is nieuw.

  1. Wllm Kalb zegt:

    Maar heus, ’t went (een ervaringsdeskundige).

  2. jokezelf zegt:

    Alles went, en als je net gewend bent, verandert het alweer. Such is life; voortdurend aanpassen. En in dat kader; niets is zeker en zelfs dat niet. Maar het went wel – uiteindelijk ;-).

  3. Nicole zegt:

    Alle begin schijnt (onwennig) moeilijk te zijn 🙂

  4. appelig zegt:

    Wat spannend voor jezelf beginnen, moedig ook zeker na 25 jaar loondienst. Het zal wel even wennen zijn. 😉 Ik wens je veel succes!

  5. fluwijn zegt:

    Als alles bij het oude bleef dan zou het leven nogal ééntonig worden, denk ik. Maar ik krijg het ook wel een beetje benauwd als er teveel nieuwe dingen tegelijk op me afkomen.
    Gelukkig went alles. En soms sneller dan je denkt.
    Groetjes !

  6. Déesse zegt:

    Succes met uw nieuwe uidaging als zelfstandige!

  7. Selma zegt:

    Waarom fiets je dat endje naar de supermarkt niet?
    Omdat er geen muizenfietsen bestaan?

  8. Nanda zegt:

    Je raakt even uit balans maar de tijd zal je helpen wennen.
    Wat stoer dat je voor jezelf bent begonnen! Een hele uitdaging!
    Succes ermee 🙂

  9. EJW zegt:

    Een hele verandering. Ander auto’tje, de stad die omgegooid is en je begin als zelfstandige.
    Succes met alles, t’is even wennen

Geef een reactie

