De kauw in de schouw van het oude gebouw

kauwVanmorgen werd ik wakker van geritsel en het geluid van vallende steentjes. Eerst dacht ik nog dat het mijn hoofd was en het gevolg van de uit de hand gelopen verjaardagsborrel van gisteren. Het werd echter al snel duidelijk dat er iets in de schoorsteen zat.

Bovenop het dak zaten enkele kauwen, en eentje zat vlakbij mijn schoorsteen.  Zijn broer keek geinteresseerd in de schoorsteen van buurvrouw of hij daar ook een nest kon maken. Ik heb de waakvlam uitgezet en de schoorsteenveger gebeld. Het probleem wordt binnenkort aangepakt. Voorlopig ritselt de kauw lekker verder.

De kauw in de schouw deed me denken aan de lessen dictie op de kostschool. “De schoouuww van het oouude gebooouuuww“, honderden keren moesten we dat herhalen.

De dictieleraar was eigenlijk een operazanger. Hij had een stem als een klok, die je drie gebouwen verder kon horen. Dankzij zijn perfecte dictie kon je hem drie gebouwen verder ook verstáán.

We moesten om beurten zinnetjes voorlezen. “Dattt zittt errr van heel jongsaf innn ennn dattt gaattt errr niettt meerrrr uit” in plaats van “da’ zitter van ‘eel jongsaffin en dagater niemeer uit”. “De bijjj vliegt opzijjjj in de weijj” in plaats van “de bèèè vliegt opzèèè in de wèèè”.

Er werd meer gehikt en geschaterd dan voorgelezen.

De les was op maandagnamiddag net voor de boterhammenmaaltijd. We brachten onze eigen jam en chocopasta mee.  In de dictieles ontdekten we het vliegend vermogen van kersenjam en het aandrijvend vermogend van koffielepels. De kersen vlogen heen en weer en troffen doel.

Toen zijn we buitengegooid. We mochten nooit meer terugkomen. De operazanger is van ellende weer gaan zingen.

Ik kan nu heel netjes praten. Als de schoorsteenveger komt, vertel ik hem over de kaaauuuw in de schooouuuw van  het oude gebooouuuw.

Dit bericht werd geplaatst in Rare vogels en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

19 reacties op De kauw in de schouw van het oude gebouw

  1. Leuke post! 😀
    Menigeen zou deze lessen tegenwoordig goed kunnen gebruiken. Doe mij maar die rrr-lessen, de ou en au lukken prima 😉

  2. knutselsmurf zegt:

    Wij zijn ongeveer even oud, en het is leuk om te lezen hoe het er 200 km naar het zuiden vroeger aan toe ging in de steden die ik alleen kende van achter het raampje van mijn vaders auto.
    Dictielessen kenden we niet. Bij ons vonden ze goed spellen belangrijker. Het heeft niet geholpen, of misschien worden die lessen niet meer gegeven. Het enige vergelijkbare was het voorlezen, maar dat was om te controleren of je wel kon lezen.

    Waar ik vandaan kom, hebben ze een lelijk accent. Maar toch werd ik boos toen de aardrijkskundeleraar een meisje uit Haarlem ophemelde, omdat ze zulk perfect Nederlands sprak, in tegenstelling tot de rest van de boeren uit de klas. Waarom kom je hier dan wonen, dacht ik. En kennelijk kon hij dat aan mijn gezicht zien, want hij leek sindsdien een hekel aan me te hebben.

    • muizenoren zegt:

      Dictielessen waren bij ons ook een extraatje, hoor, na de gewone lesuren. Een beetje zoals pianoles. Ze hebben het ook maar één jaar georganiseerd.
      Waar ik vandaan kom is het accent zeer Brabants/Brussels terwijl de stad toch nog (net) in Oost-Vlaanderen ligt. Ik was het meisje met het rare Brabantse accent in een school met voornamelijk Gentse/Vlaamse tongval. Dat was ook niet altijd prettig.
      Ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is, dat had die aardrijkskundeleraar moeten weten.

  3. knutselsmurf zegt:

    Muizenoren, de klok van je WordPress blog is van slag. Waarschijnlijk staat de tijdzone verkeerd ingesteld. Je zit onder Amsterdam, niet ergens in Engeland. Dacht ik.
    Het nadelige effect is, dat je blog op OBA al twee uur oud lijkt, als het nog maar net gepubliceerd is.

  4. knutselsmurf zegt:

    Of ik slim ben, of gewoon gemiddeld met een handvol opvallende talenten, daartussen kan ik nog steeds niet kiezen. In dit geval is het zo dat ik uit ervaring weet hoe het zit met die tijdzone bij WordPress. Wat ik schreef was ook nog eens niet waar, omdat ik het niet gecontroleerd had.
    Tijd wordt in computers meestal opgeslagen als GMT + verschil. OBA vertaalt dat naar lokale tijd in Nederland. ( dat heb ik zelf zo geprogrammeerd ) Pas als de GMT niet klopt, gaan mensen rare dingen zien. Er zijn een paar bloggers die in Zuid-Amerika wonen, daarom lijkt het alsof ze extreem vroeg opstaan, in plaats van gewoon ‘s-avonds hun verhaal publiceren..

    • muizenoren zegt:

      Hmm, dat is een handig truukje. Dus bloggers met niks omhanden op kantoor kunnen daar bloggen en het dan tijdens hun vrije tijd laten verschijnen.
      Is er trouwens geen manier om jouw laatste posts op de homepage van je blog te krijgen in plaats van dat ik in je archieven moet kijken? Ik maak veel gebruik van Bloglovin en die beschouwt jouw ongelezen berichten als gelezen en dus “oud”.

      • knutselsmurf zegt:

        Dat uitgesteld publiceren kan op een andere manier. Normaal publiceer je meteen, maar je kan ook opgeven dat het op een bepaalde tijd moet. Ergens rond de “publish” knop kun je dat instellen. Bovendien : zolang je die knop niet aanraakt, blijft wat je schrijft een concept dat je alleen zelf kan zien. Met “preview” kun je je tekst bekijken zoals je bezoekers het later zien, nog zonder dat je het publiceert.

        Ik schrijf niet zoveel meer. Andere mensen zijn interessanter dan ik en hebben het doorzettingsvermogen om er elke dag een stukje uit te persen. Ik wil pas iets publiceren als ik het zelf goed vind, en dat is meestal niet zo. Sommige bloggers vind ik gewoon beroerd slecht. Schrijven over politiek en onrecht vind ik ook moeilijk. Hoe meer ik probeer te lezen, hoe meer ik leer dat mijn kennis beperkt is en dat ik nooit de hele waarheid zal kennen.

  5. appelig zegt:

    Wat een leuke lessen moeten dat geweest zijn … voor jullie dan. 🙂

  6. fluwijn zegt:

    Tja, je zou voor minder terug gaan zingen. Maar de schoorsteenveger zal jou alvast heel goed verstaan.
    Groetjes !

  7. benjamín zegt:

    Nog een geluk dat je ’t gemerkt hebt. Toen ik een aantal winters geleden het haardvuur aanlegde, had dat een schouwbrandje voor gevolg, omdat ik niet wist dat ik eigenaar was van een kauwennest.

  8. cornutus zegt:

    Het zijn ook erg nieuwsgierige beesten en zeer inventief. Bij ons in het dorp lag iedere ochtend de inhoud van de openbare prullenbakken op de stoep. Vandalen, natuurlijk. Maar nee, kauwen. Daar bedacht de gemeente een list: dwars over de opening werd een metalen strip geplaatst. Dat zou die rakkers wel weerhouden. Dat ging even goed. Inmiddels wurmen ze zich door dat kleine gaat naar binnen en smijten er alles weer door naar buiten. ’t Geeft troep, maar ik vind het ook wel grappig.

  9. sterreklimt zegt:

    Grappig, die dictie hadden wij niet. Helaas is dat er ook meestal aan te horen bij de West-Vlamingen, maar ik lig daar eerlijk gezegd niet zo wakker van ;-).
    Kauwen zijn gruwelijke beesten. Zien er ook uit alsof ze recht uit de onderwereld komen. Vermoedelijk daarom dat ze wat warmte onder hun vleugels willen.

Geef een reactie

