It’s murder, Jones.

De eerste zonnige dagen zijn een startsein om weer eens wat buiten te doen. Het tuinhuisje opruimen, bijvoorbeeld, want dat is hoognodig.

Ik heb u al verteld over Mike, de muis die in mijn tuinhuisje woonde en onlangs gesneuveld is. Hij heeft sporen nagelaten: het hele tuinhuisje ligt vol met het soort donkere hagelslag dat muisjes achterlaten nadat ze 1. de bloembollen half opgegeten hebben; 2. de zak met chocoladedoppen (mulch voor de tuin) hebben opengeknaagd; 3. twee paar tuinhandschoenen aan flarden hebben gebeten.

Het moeten de chocoladedoppen zijn die hem naar mijn tuinhuis brachten, denk ik. U moet dat maar eens proberen als u een muis tegenkomt: bied hem kaas en chocolade aan en kijk wat hij het liefste eet. Ik wed met u dat hij de chocolade neemt. Een Belgische muis in elk geval. Een Nederlandse muis zou misschien even twijfelen.

Het duurt even eer het tuinhuisje weer schoon is. Voor zo’n klein beestje heeft hij enorm veel rotzooi gemaakt. Ook in de zak met kippenmest is een gat gebeten. Alles gaat in een paar extra zakken en het huisje wordt helemaal schoongeborsteld. Achterin het rekje zie ik een klein bordje staan met fluoroze graankorrels. Eigenaardig, ik heb dat daar niet gezet.

It’s murder, Jones, zegt inspecteur Barnaby in zo’n geval. Ik ga geen namen noemen, maar ik weet wel wie dat bordje daar gezet heeft. Niet iedereen hier in huis is een muizenliefhebber. Het woord rat is een paar keer gevallen toen de bezems in het tuinhuisje opeens tandafdrukken begonnen te vertonen.

Ik heb Mike hier voor het eerst gezien zo’n twee zomers geleden. Na wat opzoekwerk weet ik nu dat een muis meestal niet ouder wordt dan 2 jaar.  Met andere woorden, het zat er binnenkort toch aan te komen. Wie weet hoe een muis aan zijn eind komt als er geen vergif of geen katten in het spel zijn. Bij de merels was hij in elk geval niet populair. Hij durfde hun voederschaal wel eens als toilet gebruiken.

Het was een leuke muis, maar ik hoop niet dat zijn familie hier intrekt. Een mens heeft er zijn handen vol mee.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

7 reacties op It’s murder, Jones.

  1. benjamín zegt:

    Het klopt inderdaad dat muizen een uitgesproken voorkeur voor chocolade hebben. Bovendien heb ik me altijd laten vertellen (en volgens mij klopt dat ook) dat ratten en muizen elkaars gezelschap niet op prijs stellen. Als er, met andere woorden een muis in je tuinhuis woont, zullen daar geen ratten komen, en omgekeerd. De muis in kwestie, god hebbe zijn zieltje, was dan misschien niet populair bij de merels, maar ik denk niet dat zij het geweest zijn die de fluoroze graankorrels aangebracht hebben. 🙂

  2. muizenoren zegt:

    Dat is interessante informatie. Eigenlijk kan je dus best een muis houden om de ratten weg te houden? Misschien moet ik toch weer een zak chocoladedoppen kopen.
    Nee, de merels zijn in dit geval onschuldig. 🙂

  3. appelig zegt:

    Ik denk dat de Nederlandse muis ook voor chocola zou gaan. Ik weet niet wat er gebeurt als je er een zakje chips bijzet (daar zou ik voor gaan ;-)). Arme Mike, in koele bloede vermoord.

  4. Aad Verbaast zegt:

    Al een muizenvriendelijke muizenval aangeschaft? Vangen en dan 500 meter van je huis weer uitzetten. Hoor je nooit meer iets van. Je krijgt niet eens kaartje meer van ze!

  5. sterre zegt:

    Naar het schijnt is een stuk kaas met choco er op gesmeerd een wondermiddel om muizen te vangen.
    De mijne wilden helaas nooit in die val kruipen (een muisvriendelijke val nochtans, ze mochten blijven leven). Aangezien ze de keuken in kwamen (ik woon in een oud huis), heb ik de harde middelen moeten inzetten. Sindsdien heb ik er geen meer gezien. Hout vasthouden maar, want ik mijn tuinberging liggen ook van die cacaodoppen.

Geef een reactie

