Kruintje omhoog, bipsje naar achter – deel 3

U beseft wel dat zelfs met een goede houding al dat zitten niet echt ideaal is. Soms denkt u dat u beter boer zou worden, dan kreeg u tenminste nog wat beweging.

Dus gaat u wat in de tuin werken, kwestie van het boer-zijn wat te oefenen, en de volgende dag kan u uw bed niet meer uit. U bent nochtans bij het bukken voortdurend door de knieën gegaan, want zo hebben ze het u geleerd in de rugschool. Nu doen uw rug én uw knieën pijn.

U kijkt naar documentaires van verre landen waar mensen de hele dag over hun rijstveld dubbel gebogen staan. Hoe houden ze het vol? Soms ziet u er eentje tussenstaan met een baby op de rug gebonden. ’s Avonds lopen ze elegant op blote voeten en met gestrekte rug naar huis. En die zwarte vrouwen met hun zware manden op hun hoofd, dat is toch niet normaal?

Esther Gokhale denkt dat u, moderne westerling, niet normaal bent. U die uw heupgewricht niet plooit als u voorover buigt, maar uw taille of uw knieën. U die nauwelijks nog billen heeft omdat uw bekken voortdurend gekanteld is. U, moderne westerling, met die vooruitstekende schouders en die omhooggetrokken kin. Esther wil u helpen.

De (half-Nederlandse) Esther groeide op in India en  studeerde onder andere aan het Parijse Institut Supérieur d’Aplomb, waarvan de ideeën gebaseerd zijn op Iyengar Yoga.

Zelf geplaagd door vreselijke rugpijn, ging ze niet-Westerse volkeren observeren bij wie rugpijn nauwelijks voorkomt. Wat Weston A. Price deed voor voeding, doet Esther voor lichaamshouding: ze zoekt de oplossing voor een wijdverspreid probleem door volkeren te bestuderen die van het probleem gespaard bleven. Op oude foto’s en afbeeldingen is te zien hoe ook onze voorouders met rechte rug en schouders door het leven gingen, tot men rond 1920 opeens het spoor kwijt raakte en het chic stond om door te hangen.

Esther’s inzichten zijn gebaseerd op observatie, niet op theorie. Ze heeft enkele opmerkelijke verschillen ontdekt tussen de manier van bewegen van wat ik hier de natuurmens zal noemen en de moderne westerse mens.

Het begint al met de stand van het bekken, dat bij ons meestal naar voor gekanteld is (staart tussen de benen) in tegenstelling tot de natuurmens (achterwerk enigzins naar achter, kwispelend). De stand van het hoofd, die bij de westerling soms lijkt op die van een kip, is bij de natuurmens rechtop. De ruggegraat van de natuurmens heeft niet de vorm van een S zoals ons altijd als ideaal wordt voorgehouden, met een holte in de onderrug, maar integendeel de vorm van een (gespiegelde) J, een redelijk rechte lijn tot aan de kromming van het achterwerk.

De voetstappen die de natuurmens achterlaat in het zand vormen bijna één enkele lijn. Kijk naar een rij westerse mensen die traag vooruit gaan,  hoe ze van de ene voet naar de andere wiebelen en met hun hele lichaam naar links en naar rechts zwaaien. Gracieus is anders.

Natuurmensen gaan niet door de knieën op die rijstvelden. Ze buigen vanuit de heup. U gaat dat zelf niet zo vlot kunnen, daar hebt u sterkere spieren voor nodig. Maar dat komt wel. Voorzichtig beginnen, tot u sterk genoeg bent, en u kan mee naar de rijstvelden.

Als u liever in uw stoel blijft zitten, kan u dat beter goed doen. Het is even wennen voor mensen die al hun hele leven krom zitten, maar zitten op het zitbeen in plaats van op de onderrug is op de duur veel stabieler, comfortabeler en aangenamer.

Waar de Alexandertechniek vertrekt bij de stand van het hoofd, focust Esther zich op de stand van het bekken. De twee methodes vullen elkaar prachtig aan. Zij beweert dat haar methode sneller resultaat geeft. Ik heb daar mijn twijfels bij. Zowel bij de ene als bij de ander methode is het belangrijk dat u zich bewust wordt van uw lichaam en uzelf corrigeert tot goed bewegen een gewoonte is geworden.

U kan hier in haar boek bladeren. De foto’s spreken voor zich.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Zo gaat het beter en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Kruintje omhoog, bipsje naar achter – deel 3

  1. appelig zegt:

    Ik zou tuinieren toch liever niet proberen zoals de mensen op de foto rijst plukken. Ik zou echt bang zijn dat ik vast kom te zitten. Wel grappig om te zien hoe de mensen op het filmpje braaf meedoen met de oefeningen.

  2. cornutus zegt:

    Ik heb even dat filmpje bekeken. Zo sta ik toch geregeld als ik heel nodig naar de wc moet. Maar dat telt zeker niet?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s