Kruintje omhoog, bipsje naar achter – deel 1

Ik kan u niet zien, maar ik ben er bijna zeker van dat u dit uitgezakt in uw stoel zit te lezen.

Goed, u bent wat meer rechtop gaan zitten. Eigenlijk wat te veel rechtop. U zit waarschijnlijk ook half op uw staartbeentje en u heeft de kin omhoog gestoken. Dat houdt u geen tien minuten vol. Het trekt al wat in uw nek. Vergeet het maar. U weet niet hoe u moet zitten.

Vroeger wist u dat wel. Als klein kind zat u met een recht ruggetje, bipsje achteruit en de oortjes boven de schoudertjes. U had geen idee wat uw zitbeen was, maar u zat er wel op. U keek met verwondering naar de wereld en had energie te over.

Ten laatste toen u ging puberen, maar waarschijnlijk al in de lagere school, ging u doorhangen. Dat is wat stoelen met u doen, vooral het moderne soort stoelen waarin uw zitvlak lager hangt dan uw knieën. Uw hoofd ging steeds meer naar voor staan en het leek steeds zwaarder te worden. U moest het soms ondersteunen met uw hand, de elleboog op de lessenaar. Uw rug kreeg de vorm van een letter C. Als een geslagen hond, met de staart tussen de benen, zat u op uw stuitje, de hele dag.

Het stond stoer om te hangen toen u aan het puberen was. Al uw vrienden hingen. U zou er nogal uitgezien hebben als enige met een goede houding.

Hier zit u nu, volwassen, achter uw computer. Misschien hebt u er nog niet veel last van. Misschien bent u al wat kromgegroeid. Misschien bent u één van die mensen die af en toe niet weten waar kruipen van de rugpijn. Uw wervels zijn afgesleten door osteoporose, u krijgt een bultje, en u hebt steeds vaker pijn. Google geeft 1.020.000 nederlandstalige resultaten voor rugpijn. Het is duidelijk een probleem.

Ik ben zo iemand die af en toe niet wist waar kruipen  van de pijn. Zonder een goede osteopaat had ik het niet volgehouden. Dat is met de jaren een stuk minder geworden, dankzij een paar interessante inzichten.

Het begon allemaal met F.M. Alexander en zijn techniek. Over de man zelf zal u op Wikipedia wel iets vinden.

Een Alexanderleraar leert u een lighouding aan die nek en hoofd terug in de juiste houding brengt, aan de hand van een klein stapeltje boeken en een matje op de grond. Zo moet u dan thuis iedere avond een kwartiertje gaan liggen, lekker ontspannen. Geef toe, er zijn ergere therapieën.

Verder probeert de Alexanderleraar u vooral slechte gewoonten af te leren: u begint aan te voelen hoe het verkeerde gebruik van uw lichaam pijn en spanning veroorzaakt. U leert economisch te bewegen, zonder overbodige spierspanning. Opeens gaat alles u makkelijker af. U stapt er licht als een elfje en ook mentaal een stuk rustiger naar buiten.

Het addertje onder het gras: u moet zelf wat doen. U moet iedere avond een kwartiertje op een matje op de grond gaan liggen. U moet zichzelf voortdurend observeren en corrigeren tot dat rechte ruggetje, dat bipsje achteruit en de oortjes boven de schoudertjes weer natuurlijk aanvoelen. Dat is moeilijk na al die jaren, maar met wat doorzetten komt u er wel.

De Alexandertechniek is vooral populair bij acteurs en muzikanten in de Angelsaksische wereld. Mijn eerste Alexanderlerares was niet toevallig een Engelse violiste.  Het is geen pretje met zo’n viool onder je kin. Ook drummers en pianisten zitten er vaak vreselijk krom bij. Terwijl het toch beter kan — kijk maar naar Elton John, van wie in elk geval de rug straight is. De meer ontspannen houding komt ook de expressie van de muzikant heel erg ten goede.

De prijs van één les komt ongeveer overeen met de kost van één osteopatische behandeling. Om pijn te vermijden is de Alexandertechniek de meest effectieve methode die ik ken. Het is geen snelle oplossing, het is een lang leerproces waar u ook mentaal veranderd en sterker zal uitkomen. De wereld ziet er anders uit voor wie met opgeheven hoofd door het leven gaat.

Alexander leraren in België: http://www.fmalexandertech.be/

Alexander leraren in Nederland: http://www.nevlat.nl/

Dit bericht werd geplaatst in Zo gaat het beter en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

9 reacties op Kruintje omhoog, bipsje naar achter – deel 1

  1. assyke zegt:

    het probleem is dat ik geen bibsje meer heb
    maar je hebt gelijk, ik kijk met verbazing naar de rechte rugjes
    van kleuters en dreumessen

    dansles is trouwens ook een goede methode om een mooie rechte houding
    te krijgen

  2. appelig zegt:

    Goed stukje! Regelmatig knipt een van mijn collega’s met zijn vingers ten teken dat ik weer krom gebogen zit. Meteen schiet ik in de houding om de rest van de middag weer langzaam voorover te zakken. Moeilijk hoor rechtop lopen en zitten.

    • muizenoren zegt:

      Nee, dat hou je niet vol en vaak maak je het nog erger door stokstijf rechtop te gaan zitten. De bedoeling is dat je geleidelijk je hoofd en schouders weer in de goede positie krijgt en dat je zo stilaan je natuurlijke goede houding herwint, zonder dat het moeite kost en zonder er geforceerd bij te lopen. Toch sympathiek van je collega dat hij/zij zo bezorgd is. 🙂

  3. Aad Verbaast zegt:

    Herkenbaar! Ik breng delen van de dag door hangend op de onderrug. Moet toch anders kunnen denk ik dan..

  4. jokezelf zegt:

    Mooi leesbaar geschreven en informatief stukje.
    Het lijkt me geweldig om zonder – of in ieder geval met veel minder – rugpijn door het leven te gaan. Ik wist af en toe niet hoe ik moest liggen of zitten. Toen ben ik gaan zwemgymmen en dat scheelt al een heleboel. Daarna ben ik meer gaan lopen, maar zo af en toe moet ik tijdens het lopen op een bankje gaan zitten om mijn rugwervels weer recht te zetten. Daarna kan ik dan weer een poosje verder. Van die Alexandertechniek had ik nog nooit gehoord. Ik ga gelijk zoeken naar zo´n therapeut in mijn buurt.

  5. ejwblog zegt:

    We moeten weer opnieuw leren zitten, zo blijkt.

  6. deijsprinses zegt:

    Ik ben nog gene 24 maar ik moet ieder jaar ook een paar keer naar de ostepaat voor mijn onderrug. Ik weet dat ik ook niet goed recht zit, maar als ik dat 5 minuten volhoudt is dat lastiger dan “hangen”.

    Ik had nog nooit gehoord van een Alexanderleraar…

Geef een reactie

