Hoor, de wolf huilt aan de deur

Roodkapje en de boze wolf

Roodkapje, stadspark Aalst - 'k ga naar grootmoe koekjes brengen, in het bos, in het bos.

Ik zei het eerder al: aan dat hondenhaar van mij is ’s morgens nogal wat werk. Het wordt er niet beter op, want het laatste jaar heeft het de neiging om vertikaal omhoog te gaan staan iedere keer ik naar het radionieuws luister.

De zeven plagen van Egypte zijn niets in vergelijking met wat ons boven het hoofd hangt. Nog meer werkloosheid, armoede, ontbering, verval en criminaliteit. Tussendoor moeten we bijspringen om een paar banken te helpen.

Niet zo lang geleden hoorde ik Angela Merkel zeggen dat we voorspoed en vrede in Europa niet als vanzelfsprekend moeten beschouwen. Ja, ze zei wel degelijk vrede in Europa.

Nicht schon wieder.

Ik verlies alle besef van cijfers. Er wordt op de radio gesproken over miljoenen euro dit en miljarden euro dat. Soms reken ik dat voor de grap weer om naar Belgische frank, dan is het nog veel meer. 40,3399 keer meer. Ziet u, ik herinner me zelfs nog de cijfers na de komma. Wel, ik schiet er niks mee op want ik kan me niet voorstellen hoeveel geld een miljard wel is. Laat staan veertig miljard driehonderdnegenendertig miljoen en negenhonderd duizend.

Het schijnt dat onze Europese president Herman Van Rompuy ook nog in Belgische frank rekent. Wat bewijst dat hij niet verder van onder de kerktoren geraakt is dan ik. Hij zit tenslotte ook maar in Brussel.

Misschien kan u het allemaal goed volgen, maar dan bent u toch erg bijzonder. Zelfs de experts op de radio komen er niet uit.

Het gaat vreselijk slecht met alles. Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is, wordt er ook voortdurend gewaarschuwd voor rampen die nog moeten gebeuren. Is het koud buiten? Het weer gaat veel extremer worden. Is het leven duur? Het gaat nog veel duurder worden. Is er armoede? Het wordt nog veeeeeel erger. U gaat langer moeten werken? Wacht maar, de pensioenkas zal helemaal leeg zijn en u gaat moeten werken tot u doodvalt. Wacht maar af, de vakbonden gaan het niet pikken en nog meer staken. Pas maar op. Voor revoltes, als niemand het nog pikt. Voor de criminaliteit die toeneemt, inbraken, brandstichtingen, alle soorten geweld. Voor ziekenhuisbacteries en rare nieuwe griepvarianten, naast nog wat bangmakerij over uw cholesterol.

De boodschap is altijd dezelfde: er valt niks goeds meer te verwachten.

Misschien kunnen we nu maar beter de radio uitzetten en even buiten lopen. Maar ik vrees dat het hard aan het vriezen is.

Dit bericht werd geplaatst in De wonderlijke wereld en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Hoor, de wolf huilt aan de deur

  1. Aad Verbaast zegt:

    Ik lees net dat dat er in Nederland nog 17 miljard extra bezuinigd moet gaan worden. Er blijft niets meer over!
    Het gezegde “het kan vriezen het kan dooien” kan ook wel de ijskast in. 😉

  2. appelig zegt:

    Als we allemaal heel hard roepen dat het slecht gaat, gaan we het vanzelf geloven. Persoonlijk merk ik er nog helemaal niets van. Komt dat nog of heb ik gewoon geluk dat ik mijn nog heb? Ik begrijp er eerlijk gezegd niets van.
    Misschien is het inderdaad beter de radio en tv uit te zetten en zelf vooral positief nieuws te verspreiden.

  3. muizenoren zegt:

    Het is moeilijk te zeggen soms wat perceptie is en wat realiteit. We worden voorbereid op slechte tijden, maar het is niet duidelijk hoe slecht. Gaan we een keer minder op reis gaan en een jaar langer met de auto doen, of spreken we over honger en onbetaalde gasrekeningen?
    In mijn omgeving zie ik nog geen directe slachtoffers, maar ik zie wel iedere zaterdag de lange rij hulpbehoevenden aanschuiven bij de voedselbedeling, een paar straten van mijn huisdeur. De resultaten van de besparingen laten zich ook niet van de ene dag op de andere voelen. Afwachten waar we volgend jaar staan.

  4. ejwblog zegt:

    Die getallen gaan me ook boven de pet. Ik kan me geen voorstelling maken bij die duizenden miljarden waar ze over spreken. Weet alleen dat het héél veel geld is. Ik denk dat we de echte crisis nog moeten krijgen, Voor de rest is het ook allemaal niet hoopgevend. De klimaatverandering kost nu al mijarden en zal nog verder stijgen. De criminaliteit verhard en als je straks in een verzorgingstehuis terecht komt is het leed helemaal miet meer te overzien. De feiten tonen aan dat de zwaksten niet worden ontzien.

  5. Nanda zegt:

    Ik ben er langzamerhand immuun voor aan het worden. De éne dag zeggen ze dit, de andere dag dat. Het heeft geen enkele zin er depri van te worden (in mijn geval dan), ik heb het toch niet in de hand. Dit zijn krachten die buiten mij om werken. Ik blijf gewoon genieten van wat ik (nog) heb en wie dan leeft, wie dan zorgt! (En met de euro hadden zo nóóit moeten beginnen, das het begin van alle ellende geweest. Of zeg ik nu iets heel raars?) 🙂

  6. Ik luister geen nieuws meer, wat brengt het mij? Ik kijk liever naar buiten, of het nu vriest of dooit!

  7. assyke zegt:

    wat ik heel kwalijk vind is het loslaten van het ballonnetje Sociale Onrust
    sommige wolven moet je niet wakker maken uit hun broodnodige slaap

Geef een reactie

