Con molto parmigiano!

In de loop der jaren heb ik menig lunchuurtje doorgebracht bij de Sicilianen rondom het Brusselse Schumanplein. Ze leken altijd blij me te zien en ik kon er terecht voor een bord warm en lekker eten.

De laatste paar jaar ging ik er veel minder vaak. Ik kon hun muziek niet meer aanhoren. Jarenlang dezelfde vijfentwintig liedjes. De honderdste keer Felicita van Romano & Albina Power, daar zou u ook niet felice van worden.

Henna van Lucio Dalla heb ik er nooit gehoord. Misschien is dat ook beter zo. Met een krop in de keel is het moeilijk eten.

Genoeg gevochten nu.
Zie je niet dat we niet eens meer overeind staan … heb een beetje medelijden.
En jij zit daar maar doodgemoedereerd te roken,
Dus is het aan mij om te spreken, om je in vertrouwen te nemen.

Morgen, morgen, wie weet wat morgen wordt.
Ik weet bij God niet wat er dan zal zijn,  ik spreek alleen voor mezelf.

Goed, ik geloof in de liefde.
De liefde die beweegt vanuit het hart, uit je handen stroomt en onder je voeten loopt.
De mysterieuze liefde van honden en andere dierenbroeders,
van planten die nog naar je lijken te glimlachen als je je bukt om ze weg te brengen,
De stille liefde van vissen die op elkaar wachten in de zee,
De liefde van hen die elkaar niet willen laten gaan.

Ok, ok, ik weet dat je me verstaan hebt, maar ik begrijp niet wat jij zegt.
Te veel bloed vergoten, hier en daar, onder de hemel vol heldere sterren, in de stilte van het firmament.

Maar wie weet, misschien verandert het.
Ik weet niet of, in de duistere, zwarte toekomst, er misschien iets zal veranderen.

Ik geloof dat de pijn zal veranderen,
de pijn, die zal veranderen.

En daarna, wie weet of we elkaar weer ontmoeten, en in welke stad,
even lelijk en koud en nauw en donker als deze, onder een hemel zonder mededogen.

Maar ik zal je zoeken, ook van zo ver weg zal ik je bellen
Op een nacht, even vuil, donker, koud en lelijk als deze, bel ik je misschien.

Want, zie je, ik geloof dat de liefde ons zal redden

Correcties welkom.

Dit bericht werd geplaatst in Muziek, Taal en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Con molto parmigiano!

  1. muizenoren zegt:

    Reblogged this on Muizenoren and commented:

    Vandaag overleden: Lucio Dalla. Weer een liedje uitgezongen.

Geef een reactie

