Bang zijn en toch doorgaan

Meneer Muis is ziek en ik moet me vanavond alleen zien te vermaken. Dat ben ik niet gewend op zaterdagavond. Er is niet eens een goeie detective op Canvas, alleen Zen en dat lijkt meer een reclamefilm voor espresso.

Ik besluit de blog van Arlynn Presser te lezen. Misschien heeft u haar verhaal ook gelezen: vrouw van 50, bang van vliegen, durft het huis niet uit, bang van alles en nog wat. Trekt op een dag haar stoute schoenen aan en doet waar ze het bangst voor is. Ze besluit om in de loop van 2011 al haar 325 facebookvrienden een bezoek te brengen, waar ter wereld ze zich ook mogen bevinden. Het is het begin van een groot avontuur.

Om u een idee te geven: nog geen vier weken later heeft ze de eerste 28 mensen opgezocht, een fles champagne leren openen met een sabel, is ze voor het eerst meegegaan naar een voedselbedeling voor armen en heeft ze voor het eerst een vliegticket geboekt. Terwijl ze angstig zit te wachten op het vliegtuig voor haar eerste vlucht, met rozenkransen en talismans in haar bagage, vraagt ze zich af of dat metalen ding vol met mensen in de lucht kan blijven, vooral nu ze zelf een paar kilo is aangekomen. Toch zet ze door. Iedere dag, een jaar lang.

Dat is wat, he, angst zo recht in het gezicht durven kijken.

Hoe heeft ze het gedaan? Voetje voor voetje, met kleine stapjes tegelijk, zegt ze zelf.

Heeft ze alle 325 mensen bezocht? Neen. Sommigen wensten niet bezocht te worden, sommigen zijn verhuisd, sommigen wilden gewoon blijven wat ze waren: facebook vrienden. Ze strandt uiteindelijk ergens bij 292 bezoeken. Maar daar gaat het natuurlijk niet om.

Als u een moedige vrouw aan het woord wil horen, kan u haar hier vinden.

Dit bericht werd geplaatst in De wonderlijke wereld en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

5 reacties op Bang zijn en toch doorgaan

  1. appelig zegt:

    Zo, dat is zeker moedig. Ik ga haar blog eens bekijken.
    Aurelio Zen is toch hartstikke leuk om naar te kijken? 😉 Ik was een beetje teleurgesteld toen ik erachter kwam dat ik ‘m gemist had.

  2. deijsprinses zegt:

    Wauw, je moet het haar maar na geven. Wat een moedige vrouw. Daar kan ik alleen maar naar opkijken. Hopelijk heeft de hele beleving een positief effect gehad op haar angst en kan ze een iets “normaler” leven leiden.

    Zeer inspirerend!

  3. Centaine zegt:

    Wauw, moedige vrouw!
    Zal haar blog eens lezen want ik ben bang om auto te rijden. Ik heb m’n theorie gedaan, na de winter is de praktijk aan de beurt. Alleen er al aan denken maakt me nerveus.

Geef een reactie

