Het niet-aflatende gezeur van de boekenkast

Ik ben alweer eens aan het weggooien. Deze week zijn het boeken die er moeten aan geloven.

Voor veel mensen is dat heiligschennis.  Alles mag weg, maar boeken, hola, daar kan een beschaafd mens toch geen afstand van doen?

Als u het muizenhol zou zien, zou u het misschien beter begrijpen. In ieder kamertje, ook in het kleinste, liggen boeken. Daarbovenop een zaterdagkrant met tien katernen en kleurige supplementjes en een beperkt aantal tijdschriften.

Ik heb mezelf wel onder controle. Hier komt nog maar een fractie aan boeken en tijdschriften binnen van wat ik vroeger kocht. Vijf jaar geleden deed ik vijftig bestellingen per jaar bij Amazon.  Dit jaar waren het er maar vier en daarvan had ik er drie eigenlijk direct weer kunnen weggooien. Regelmatige bezoeken aan de bibliotheek en een abonnement op audioboeken hebben erg geholpen. Alleen is het zo moeilijk om afstand te doen van de lectuur die ik al heb.

Het is niet de eerste keer dat ik boeken wegdoe. Hier zijn al karrevrachten buitengegaan. De meeste van mijn boeken zijn Engelstalig. Dat is een probleem, want de lokale opkoper van oude boeken heeft daar te weinig klanten voor. Bij de laatste pogingen heeft hij me zelfs zonder iets aan te nemen weer naar huis gestuurd, met al mijn dure en interessante boeken.

Parels voor de zwijnen, zegt u? Ik ben blij dat u het met mij eens bent.

Verkopen op eBay is te veel gedoe voor het weinige geld dat het opbrengt, dus dan gaan ze of in een grote plastic doos op zolder, of ik gooi ze bij het oude papier.

Het probleem met al die boeken is: het zijn vrienden, maar ze vergen veel aandacht. Lees mij, lees mij, roepen ze voortdurend. De klassiekers roepen: mij MOET iedereen gelezen hebben, terwijl ik ook zonder hen al een leuk leven gehad heb. De boeken over voeding en gezondheid roepen: zonder mij gaat het de verkeerde kant op met de mensheid, terwijl ze elkaar tegenspreken. De kookboeken roepen: kook iets bijzonders, terwijl ik haast nooit een recept volg.  De oude woordenboeken zijn het stilst: wij wachten wel tot u ons nodig hebt. En breng ons alstublieft niet naar het kringloopcentrum zoals die 48-delige Encyclopaedia Britannica. De oude getrouwen, boeken van Tolkien en zij die  hier al sinds mijn puberteit wonen, kijken me aandoenlijk aan, als teddyberen: Ik mag toch wel blijven, he? Mama? De computerboeken roepen: bestudeer ons in detail, terwijl ik weet dat het programma morgen alweer verouderd is.

Ik heb trouwens ook besloten  een grens te trekken aan wat ik zogezegd allemaal zou moeten en kunnen leren.  Zo gaat dat boek over JavaScript dat nog redelijk actueel is zonder pardon de deur uit. Ik heb er wel eens een paar avonden op gestudeerd en viel in slaap van verveling. Ik laat het graag aan mensen over die er wel plezier in hebben.

Daarnaast roept de gitaar: oefenen, leer eindelijk eens goed spelen. De blog roept: schrijf toch wat vaker. De doos met tekenpapier en kleurpotloden zegt: teken nu weer eens wat, wees weer wat creatiever. De hometrainer roept: hop met de beentjes, wees weer wat actiever. De kleren die op de hometrainer hangen roepen: sorteer ons! was ons! vouw ons op!

Moegetergd zet ik de televisie aan om de stemmetjes niet meer te horen en doe verder niks meer.

In de loop der jaren zijn hier enorm veel spullen de deur uitgegaan, en dat was echt niet alleen oude rommel, er zaten mooie dingen bij, maar ze riepen te hard. Het heeft lang geduurd eer ik doorhad dat de luidste stemmen van de boeken kwamen.

Maar nu is het gedaan. Ik beloof u: de helft gaat de deur uit. Het is hier veel te lawaaierig met al dat gezeur.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

8 reacties op Het niet-aflatende gezeur van de boekenkast

  1. Ach mevrouw Muis, ik zou haast zeggen ‘HIER met die boeken!’, hoewel mijn huis ook reeds overspoeld is met boeken. Ik ben nog niet zover dat ik ze weg kan doen – ook al heb ik een ereader – volgens mij lukt het me nooit. En ik wil ze ook helemaal niet kwijt. Zoals je zegt, zijn het oude vrienden vol geruststellende, mooie, spannende en uitdagende mogelijkheden.
    Heel veel sterkte met de uitvoering van deze moedige beslissing!
    PS Weer een heerlijk stuk om te lezen 🙂

    • muizenoren zegt:

      Dank je wel, Marion.
      Kijk, een e-reader, dat vind ik echt vooruitgang voor boekenwurmen zoals wij. Er gaat niets verloren, maar wat een winst aan rust en ruimte. Voorlopig heb ik er nog steeds geen gekocht, omdat ik eerst mijn aandacht op mijn papieren boeken wil richten. Zo blijft een mens natuurlijk bezig. 🙂

      • Als je een ereader hebt, neem je ‘m overal mee naar toe. Ik heb een kleine Sony, ideaal, ook voor op de motor. En tijdens een vakantie onmisbaar. Of je moet een auto vol boeken kunnen pakken. Maar ik blijf ook papieren boeken (voornamelijk Engelstalig hehehe) kopen. Het is een verslaving!

  2. ejwblog zegt:

    Het valt niet mee om een keus te maken wat je wegdoet of niet
    Boeken zijn allemaal kindjes met een eigen karakter.
    Wijsheid, mevr muis en een goed 2012

  3. appelig zegt:

    O, wat erg, ik herken het. Als ik op zolder kom is het ook zo´n herrie 🙂
    Er zijn onlangs wel wat boeken weggegaan trouwens. Ik had wat familie en vriendinnen over de vloer en heb veel meegegeven. Iedereen blij!

  4. deijsprinses zegt:

    Ik moet je bewonderen. Boeken kunnen weggooien, dat is pas wilskracht!
    Er zitten toevallig geen Engelse mij MOET iedereen gelezen hebben boeken tussen?

    • muizenoren zegt:

      Ik heb net een pakketje gemaakt met Dickens, Austen en Elliott, en ben van plan ze in de loop van 2012 één voor één mee te nemen als lectuur voor in de trein. Daarna gaan ze weg.

      • deijsprinses zegt:

        Wel voor je ze dan weg doet, zou ik wel nog eens in de titels willen neuzen, als dat kan. Wie weet zit er wel nog eentje tussen die ik kan overkopen 🙂

Geef een reactie

