Networken voor nerds

Ik had meer nerds verwacht, zeg ik tegen de man uit Kortrijk die naast me zit in de cursus. Ik bedoel, ik zie hier geen geruite hemden.
O, antwoordt hij, goed dat ik vanmorgen eens iets anders aangetrokken heb.

Het is een klein groepje en het valt me al mee dat ik niet de enige vrouw in het gezelschap ben. Het is geen jolige bende. Tijdens de koffiepauze is er zo goed als geen conversatie tussen de cursisten. Er wordt naar links, naar rechts en naar het plafond gekeken, ge-smst, geconcentreerd in de koffie geroerd en in alle talen gezwegen.

Omdat ik goed gezind en goed uitgeslapen ben, ga ik er tegenaan. Het is een soort tegendraadsheid. Ik ben normaal geen spraakwaterval, maar nu klets ik de anderen de oren van het hoofd. Ik heb altijd wel een gevatte vraag of opmerking en af en toe kijken ze  op van hun gsm. When the going gets tough, the tough get going.

Aan de tafel naast ons gaat het er vrolijk aan toe. Er wordt veel en hard gelachen en iemand heeft een fles bubbels meegebracht. Zij volgen één of andere commerciële opleiding. Het is duidelijk geen computerles.

De cursus is wat moeilijk om te volgen. PHP en toestanden, het is allemaal nogal nieuw voor mij. Niet zo voor de man uit Kortrijk, bij wie ik af en toe ga spieken. Haha, ik ben toch een nerd, grijnst hij.

Als ik de volgende ochtend het lokaal binnen kom en goeiemorgen zeg, brommen de aanwezigen iets terug zonder hun ogen van hun scherm af te wenden. Ik straal, want in nerdland is dat een hartelijke begroeting.

Toch mag u niet denken dat nerds asociaal zijn. In hun vrije tijd zitten ze programmaatjes en widgets en plug-ins te schrijven, vaak zonder financiële compensatie, alleen voor de eer en het genoegen. Geld interesseert hen niet.

U maakt waarschijnlijk dagelijks gebruik van hun werk, zonder het te weten. Het zijn de leuke effectjes en toestandjes die u op websites ziet verschijnen en waarbij u oooooohh en aaaaahhhh zegt. Allemaal door nerds in elkaar gedraaid, zomaar, voor u.

Nerds helpen u graag met een probleem, als u ze de tijd geeft en uw appreciatie toont. U moet een nerd niet opjagen.  Omdat veel mensen minder goed met  hun machine kunnen omgaan dan ze wel zouden willen, geven ze graag de nerd de schuld. Dat is niet fair, en zo jaagt u de nerd tegen u in het harnas.

Eigenlijk zijn ze ook helemaal niet stug of schuw. Ze zijn gehypnotiseerd. Bedenk maar hoe dwaas veel verstokte televisiekijkers en ook gewone kantoorbedienden soms kijken als ze te lang voor de lichtbak gezeten hebben.

Voor de nerd blijft de lichtbak branden, dag en nacht, weekdag of weekend. Allemaal voor u. Onbaatzuchtig. Zeg nog eens dat ze asociaal zijn.

Alleen die ruitjeshemden zouden ze beter in de kast laten hangen.

Dit bericht werd geplaatst in Rare vogels, Werk en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

6 reacties op Networken voor nerds

  1. appelig zegt:

    Grappig en herkenbaar! 🙂

  2. vbsteven zegt:

    Ik denk dat de meesten liever geek dan nerd worden genoemd. Nerd heeft nogal een negatieve connotatie.

  3. cornutus zegt:

    Ik wil best accepteren dat die mensen aardig zijn, een vader en een moeder hebben en mij geheel belangeloos van de leukste animaties op het scherm voorzien (hoewel ik die met Firefox meestal blokkeer), maar om ze geek te noemen is nog een stapje te ver voor mij 😉

    Leuk verhaal!

  4. knutselsmurf zegt:

    Nerd of geek wil ik wel genoemd worden. Techneut liever niet. Nieuwe kleren kopen, terwijl de oude nog heel zijn ( afgezien van wat rafels aan de onderkant ) dat vinden mensen zoals ik inderdaad zonde. Dat geld steken we liever in prototypes van uitvindingen die alleen maar bestaan omdat we nu eenmaal dol zijn op apparaten en machines. Nerds maken niet veel lawaai, maar ze horen alles.

    Muizenoren hoort en ziet ook alles. Die verhalen over werk kloppen helemaal.

Geef een reactie

