Bertie

Het zijn woelige tijden en soms denk ik dat het vroeger beter was. Heel vroeger, nog voor ik er zelf was. Natuurlijk mag u mij hier met een korreltje zout nemen – ik zou u dat trouwens altijd aanraden en niet alleen bij mij. Ik weet echt wel dat we het goed hebben.

Maar als ik in een tijdmachine mocht stappen, zou ik graag eens teruggaan naar de jaren twintig en dertig van de vorige eeuw. Ik zou wel een persoon van stand moeten zijn, en liefst van al een man. Die hadden het in die tijd goed voor elkaar. Dat weet ik omdat ik wel eens P.G. Wodehouse gelezen heb. U kent zijn personages wel, de sympathieke nietsnut Bertie Wooster en zijn trouwe butler Jeeves.

Zo’n Bertie Wooster wist heel goed hoe je de dag moest beginnen. Met gebakken eieren en spek en een bordje gebakken niertjes met mosterd en worcester sauce. Daarbij Darjeeling tea en sneetjes toast in een zilveren toastrekje.  Jeeves deed de afwas.

’s Middags ging Bertie lunchen met één van zijn tantes, op haar kosten. Bertie was altijd wat krap bij kas. Meestal begonnen met die lunch de problemen al, want er was altijd wel iets met die tantes. Chantage, valse parelsnoeren, diefstal van antieke melkkannetjes en vervelende jongedames met huwelijksplannen, u zou het zelf niet kunnen verzinnen.

Voor de dag om was kwamen er nog cocktails met platina blondjes aan te pas, en uitgebreide diners klaargemaakt door Anatole, de Franse chef van Aunt Dahlia, waarna iedereen even moest gaan liggen wegens mal au foie. Er waren meerdere incidenten met politiemannen die in vijvers geduwd werden. Later op de avond werd er nog wel eens ingebroken om een antiek beeldje te roven, waarbij de dief zich dan graag van kamer vergiste.

Het was een avontuurlijk leventje als sjieke nietsnut. Zonder de geniale Jeeves had het wel eens slecht kunnen aflopen.

Gelukkig voor Bertie bleef het goed aflopen. Voor zover ik weet werd het voor hem nooit 1940.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes, Rare vogels en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

