Maarten, Klaas en Piet

In de stad waar ik woon komt op 6 december geen Sinterklaas door de schoorsteen. Wij hebben iets veel beters: wij hebben Sint Maarten en die komt al op 11 november.

De Heilige Martinus was bij leven een sympathieke Romeinse soldaat die met zijn zwaard zijn mantel in tweeën kliefde en de ene helft aan een verkleumde bedelaar gaf. Later werd hij tot bisschop gewijd. De Heilige Nicolaas was de bisschop van Myra die volgens de legende drie vermoorde — geslachte en gepekelde  — kinderen weer tot leven wekte.

Sint Maarten draagt een witte jurk, een rode mantel met een gouden kruis op de rug en een bijpassende rode mijter; witte handschoenen en een bisschopsring met een grote rode steen; in de ene hand een goudkleurige staf, in de andere hand een dik boek. Hij komt uit Spanje met minstens één zwarte Piet en hij rijdt op een wit paard. Hij wordt vereerd in speculaas, chocolade en marsepein. Doet hij u aan iemand denken?

Toen ik klein was, kwam Sint Maarten ook bij mij. Ik zette ’s avonds een schoen met een wortel en een raap voor de kachel. Een lekkere hap voor het paard van Sint Maarten en de ezel van zwarte Piet.

Hoe die twee langs de schoorsteen door de gaskachel naar beneden zouden komen, wist ik niet, maar mijn vader zei dat Sint Maarten dat kon. Hij had gelijk. ’s Morgens stonden de gevraagde cadeaus op de keukentafel. Niet te geloven!

De week voor 11 november was het druk in de speelgoedwinkel van mijn ouders. Het was een raar toeval dat mensen zo veel speelgoed kwamen kopen rond de tijd dat Sint Maarten het speelgoed aan huis bracht.

’s Avonds gingen mijn nichtje en ik boven in de vitrine zitten, tussen de poppen, de teddbyberen, de flipperkasten en de Matchbox garages. We staarden naar het dak van de Nopri supermarkt aan de overkant van de straat, zo lang tot de schaduwen op het dak veranderden in de heilige man en zijn helper.

Vandaag de dag zijn bischoppen die zich als kindervriend bestempelen nogal verdacht. Ik heb daar een eenvoudige oplossing voor. Doe de test. Laat ze proberen langs de schoorsteen door de gaskachel naar beneden te kruipen. Op een wit paard.

Dan zullen we wel eens zien of het echte zijn.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes, Rare vogels en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Maarten, Klaas en Piet

  1. Heerlijk die spanning als kind, of het nu bij Sint Maarten of bij Sint Nicolaas was. En inderdaad, verbluffende overeenkomsten! Leuk stukje. Ik ben helemaal vóór die test 😉

Geef een reactie

