Bibliotheek

Ik zal u nu eens een geheim vertellen. Zonder de bibliotheek was ik er niet geweest.

Nee, daarmee bedoel ik niet dat ik niet in de bibliotheek zou geweest zijn als er geen bibliotheek was.  U begrijpt mij weer met opzet verkeerd. Nee, ik bedoel dat ik zonder de bibliotheek niet bestaan zou hebben.

Daar bent u stil van,  he?

Volgens de legende hebben mijn vader en moeder elkaar voor het eerst gezien in de bibliotheek. Zij kwam daar boeken van Stijn Streuvels halen; wat hij las, weet ik niet. U begrijpt dus wel dat ik aan de bibliotheek gehecht ben. Ik kom er dan ook regelmatig.

Vroeger gaf ik veel geld uit aan boeken. Dat is nu een stuk minder, sinds ik wat verstandiger geworden ben (ja, lacht u maar). Als ik een boek wil kopen, kijk ik eerst eens op de website van de bieb. Dikwijls heb ik geluk en kan ik het boek daar lenen. Ik haal er ook veel muziek want ook dat assortiment is zeer uitgebreid.

Soms leen ik er ook wel eens wat DVDs, maar dat kan tegenvallen. Ik kan dan het begin en het einde van de DVD bekijken, alles wat vóór en na de kras staat. Blijkbaar steken sommige mensen de DVDs in de broodrooster in plaats van in de DVD-speler. En dan zit ik met de gebakken peren. Als ze zo doorgaan, gaat niemand nog DVDs halen in de bieb.

Gelukkig dat Stijn Streuvels niet op DVD stond. Anders was ik er zeker niet geweest.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes, Taal en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

