We eten muizenoren

Nu het koud wordt, wordt mijn moestuintje erg schraal. Het is gedaan met de sla en de rucola, de tomaten zijn al lang opgegeten. De prinsessenbonen hebben het opgegeven, hoewel er nog wat paarse bloemen aan de struik hangen met een embryo van een boontje.

Ik ben weer eens vergeten om muizenoren te planten voor de winter. Zo noemen ze veldsla in de stad waar ik woon.

Volgens mensen die het kunnen weten, zijn niet alle soorten veldsla muizenoren. Het gaat hier specifiek om de donkere, ronde blaadjes die in een rozet groeien en na vrieskou weer miraculeus zonder schade ontdooien. Dat zijn dus niet de slappe, lichtgroene blaadjes die meer weg hebben van konijnenoren.

Met andere woorden, die foto bovenaan de blog klopt niet. Ik wou u niet met opzet bedriegen, het was voor mij ook nieuws.

Er zijn mensen die het hele jaar door sla, tomaten en aardbeien eten. Men kan zich afvragen of de natuur het zo bedoeld heeft. Winter is tijd voor hete soep om de neus aan te warmen, tijd voor bietjes en boontjes, zuurkool met spek, dampende havermoutpap en zware rode wijn. Voor het frisse groene blaadje zorgen witloof, de tuinkers die  in een bakje bij het keukenraam groeit en muizenoren. Muizenoren met wat olijfolie en verder niks er op, tenzij misschien een beetje zout. Leg het op het bord naast een hoopje warme aardappelpuree. Muizenoren met mayonaise bij de gebakken aardappeltjes. Probeer het eens.

Ik ga ze helaas moeten kopen, want ik ben ze weer eens vergeten te planten.

Dit bericht werd geplaatst in Eten en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op We eten muizenoren

  1. hanneke zegt:

    nog nooit van gehoord!
    ik hou niet van de winter, mij veel te koud, maar de stampotten maken aardig veel goed.

  2. appelig zegt:

    Nou fraai is dat, dat die foto niet klopt 🙂
    Mijn eerste boerenkool met worst voor dit seizoen ligt al in de koelkast op me te wachten, maar het is er eigenlijk nog te warm voor.

Geef een reactie

