Dat soort types

Voor dat soort types sta je dan uitgebreid te koken. Zo stond het op de poster in de Hema, naast een foto van een bebaarde man met een dessertlepel aan zijn neus.

Ik moet er altijd aan denken als ik al zappend weer eens blijf hangen bij het televisieprogramma Komen Eten. Voor wie het niet kent: vier mensen koken om beurten voor elkaar en geven elkaar dan punten voor het eten en voor de sfeer.

Daar staat ze dan, de gastvrouw van de avond, en ze maakt het eten klaar voor de gasten. Ze heeft een heel menu bedacht, met voorgerecht, hoofdgerecht, dessert. Ze is wat nerveus, want ze wil dat haar gasten tevreden zullen zijn en ze wil ook niet als laatste eindigen in de wedstrijd. Ze heeft haar huis opengesteld voor drie vreemden en een cameraploeg en ze heeft voor de gelegenheid vierkante borden gekocht.

Intussen gaan de andere drie het huis eens keuren. Ze zijn niet mals.

Dat zou ik nu nóóit in huis halen, dat getuigt toch van géén smaak, eigenlijk, zegt de ene, een kunstenaar, met een superieure air, terwijl hij het interieur in zich opneemt.

UuuhIk hoop voor haar dat dat haar man niet is, zegt de andere terwijl ze de foto op de kast bekijkt. Ze had al eens gezegd dat futiliteiten zoals etiquette haar niet interesseren.

Gelukkig is de derde gast een vriendelijke Limburger. Dat cliché klopt dus wel.

Het eten vindt weinig genade bij de kunstenaar. Dat had nu eens géén smaak, eigenlijk, zegt hij, als de gastvrouw haar rug gekeerd heeft. En die vierkante borden, dat zou ik nu nóóit in huis halen. 

De gastvrouw sluit de maaltijd af met een kaasbordje. Ze heeft er noten en perensiroop bij gedaan. Ik serveer zelf ook graag noten en perensiroop bij mijn kaasbordjes, dus ik voel sympathie. De gasten dus niet.

Kaas als dessert,  dat zou ik nu nóóit serveren, zegt de kunstenaar, die liever een banana split gekregen had.

Op dat moment heb ik maar weggezapt.
Voor dat soort types sta je dan uitgebreid te koken.

Dit bericht werd geplaatst in Eten, Televisie en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Een reactie op Dat soort types

  1. Lauradenkt zegt:

    Hmm, dat lijkt op dat programma van net 5, smaken verschillen. Dat vond ik wel leuk om te kijken eigenlijk 🙂 (terwijl ik normaal niet van kookprogramma’s houd).

Geef een reactie

