Waarom ik op Facebook zit

Ik ben een grote liefhebber van de Engelse schrijver Robert Goddard. In Goddard’s boeken ontmoet het hoofdpersonage gewoonlijk een mysterieus en haast vergeten iemand uit zijn verre verleden. Die ontmoeting is het begin van allerlei verwikkelingen. Het hoofdpersonage moet dan op reis en raakt verzeild in de meest ongelofelijke avonturen. Vaak loopt het voor enkele betrokkenen slecht af.

Omdat ik me bij het lezen van die boeken graag inbeeld dat dat soort spannende dingen mij ook wel eens zouden kunnen overkomen (liefst wél met goede afloop), vind ik het belangrijk om het toeval zo weinig mogelijk in de weg te staan. Daarom zit ik op Facebook.

Op één uitzondering na kén ik iedereen van mijn Facebookvrienden. De uitzondering is een gitarist die optreedt met een verdienstelijke Schotse singer-songwriter waar ik al duizend jaar fan van ben. Zo iemand wijs je niet af op Facebook. De rest zijn ex-schoolvrienden, familieleden, de sympathiekere ex-collega’s, vrienden en kennissen. Volslagen vreemden of vervelende types komen er niet in. Ik ben niet actief in het verenigingsleven en ik omschrijf mezelf als eerder introvert, dus heel groot is de groep niet.

Enkele van die mensen, tot voor Facebook mysterieus en haast vergeten, komen uit mijn verre verleden. Meisjes met wie ik honderd jaar geleden op kostschool zat. Een Amerikaanse pennenvriend uit mijn pubertijd. Een meisje met wie ik twee weken Engels volgde in Westgate-on-Sea, toen we veertien waren en verliefd op dezelfde blonde jongen. Mensen die mij gevonden hebben hoewel ik dacht dat ze me al lang vergeten zouden zijn.

Dat zijn mijn contacten met Robert Goddard potentieel. Ik blijf benieuwd hoe dat afloopt.

Dit bericht werd geplaatst in Losse blaadjes en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

