Eksters

Als ik naar buiten kijk, zie ik ze zitten. Vier eksters, grote lawaaierige vogels in zwart-wit kostuum. De gangsters van de vogelwereld. Ze bouwen al een paar jaar nesten in de boom waar ik op uitkijk. Af en toe komt er een duif bij zitten, maar nooit voor lang.

Het is HUN boom.

Ik herken dat wel, dat territoriale. We hadden ooit een leraar Nederlands die altijd als hij vooraan de klas stond te praten, steun zocht op een lessenaar op de eerste rij. Altijd steunde hij zijn hand op de hoek van de lessenaar. Mijn lessenaar. Ik werd er gek van. Blijf van mijn lessenaar! dacht ik. Weg van mijn territorium! Iedere les weer hetzelfde. Uiteindelijk, toen hij even niet keek, nam ik een dikke viltstift en kleurde de hoek van de lessenaar groen. Vijf minuten later had hij een groene duim. Dan blauw, dan roze. Alle kleuren viltstiften gingen op de hoek en op de duim.  Het duurde even voor hij het door had. Dan keek hij verwonderd naar zijn gekleurde duim en ging ergens anders steunen.

Het was MIJN lessenaar. Ik begrijp die eksters.

Dit bericht werd geplaatst in Rare vogels. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

